Czy rower elektryczny ma przerzutki?

Rowery elektryczne zyskują na popularności, szczególnie wśród osób starszych oraz tych, którzy muszą pokonywać długie dystanse. Często zadawanym pytaniem przez potencjalnych nabywców rowerów elektrycznych jest to, czy takie rowery są wyposażone w przerzutki. W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Właściwości przerzutek w rowerach elektrycznych

Tak jak większość rowerów tradycyjnych, również rowery z napędem elektrycznym są często wyposażone w przerzutki. Przerzutki pozwalają na zmianę przełożenia między koronkami zębatymi na tylnej piastce koła oraz zębatkami korby napędowej, co umożliwia dopasowanie siły pedałowania do aktualnej prędkości jazdy oraz nachylenia terenu. Dzięki przerzutkom możemy oszczędzić siłę i energię podczas jazdy, a także lepiej wykorzystać moc silnika elektrycznego.

Rodzaje przerzutek w rowerach elektrycznych

Najbardziej popularnymi są przerzutki zewnętrzne, które znaleźć można w większości rowerów tradycyjnych. Przerzutki zewnętrzne pozwalają na dużą ilość kombinacji przełożeń, co daje szeroki zakres dostępnych biegów. W zależności od ilości zębatek na kasecie oraz tarczach korby napędowej rowery te mogą oferować od 7 do nawet 22 biegów. Pozwala to na precyzyjne dopasowanie siły pedałowania do aktualnej prędkości i warunków terenowych.

Innym rodzajem przerzutek stosowanym w rowerach elektrycznych są przerzutki wewnętrzne, które są zamknięte wewnątrz piasty tylnej osi. W odróżnieniu od przerzutek zewnętrznych, przerzutki wewnętrzne nie wymagają eksponowanego układu zębatek, co sprawia, że są mniej narażone na zużycie oraz wpływ warunków atmosferycznych i brudu. Przerzutki wewnętrzne oferują zwykle mniej biegów niż zewnętrzne, ale są niezawodne, łatwiejsze w obsłudze oraz wymagają mniej konserwacji.

Również warto wspomnieć o napędach bezprzerzutkowych stosowanych w niektórych rowerach elektrycznych. Napędy te umożliwiają płynną regulację przełożenia bez konieczności zmiany biegów, co pozwala na płynniejszą jazdę i lepsze wykorzystanie mocy silnika. Stosowane w nich układy wałów, łańcuchów lub pasków są zamknięte w specjalnych obudowach, co zapewnia dodatkową ochronę przed czynnikami zewnętrznymi.

// //